ABC Gemeenten

De ABC-gemeenten zijn een fusie-denominatie van de Broederschap van Baptisten (Vrije- of Onafhankelijke Baptistengemeenten) en de CAMA Gemeenten.

Na jarenlange onderhandelingen is de fusie tussen de Broederschap van Baptisten en de CAMA-gemeenten op 12 oktober 2006 in Woerden tot stand gekomen. Er werd door de betrokken gemeenten gekozen voor de naam "Alliantie van Baptisten en CAMA-gemeenten" (ABC). De nieuwe Alliantie telt in 2009 in totaal 52 aangesloten gemeenten en wordt geleid door een Bestuur van 7 personen.

Niet alle Vrije- of Onafhankelijke Baptistengemeenten hebben zich aangesloten in de ABC. Voordat de besprekingen leidden tot een fusie traden een aantal gemeenten uit de Broederschap van Baptisten en gingen als zelfstandige, autonome, gemeenten verder. Daarnaast telt Nederland diverse onafhankelijke Baptistengemeenten die niet bij de Broederschap van Baptisten aangesloten waren.

De ABC-gemeenten zijn het sterkst vertegenwoordigd in Noord-Holland, met 12 aangesloten gemeenten. Zeeland telt geen enkele aangesloten gemeente.

Externe links:
ABC Gemeenten
Baptsiten Startpagina